Concert:

’t Schip in

10 december 2023 14:30

Tickets verkrijgbaar bij

Bijzondere combinatie van orgelmuziek en zeemansliederen

Met medewerking van:

Vincent Hensen-Oosterdijk   (orgel)

Schantykoor Armstrong’s Patent

en als special guest Erwin de Vries

De entreeprijs voor dit concert bedraag € 10,– en kaarten zijn te bestellen via bovenstaande link van het Ticketkantoor.



Concert:

Capella Frisiae en The Roder Girl Choristers

25 november 2023 20:00

Tickets verkrijgbaar bij

Programma:

Gabriel Fauré – Requiem

Hoite Pruiksma – I stood with the dead

Poulenc – Priez pour paix


Concert:

Virpi Räisänen & Jean van Vugt (concert geannuleerd )

28 oktober 2023 20:15

Tickets verkrijgbaar bij
Virpi Räisänen – mezzo-sopraan, Jean van Vugt – piano.
Laat-romatische liederen, een première, actuele muziek, Purcell en een Groningse componist.

 



Concert:

Welcome to all the pleasures

24 juni 2023 20:15

Barokmuziek uit alle windstreken door Vocaal Ensemble Sirius en Hanze Consort.

Entree is gratis (mogelijkheid tot vrijwillige bijdrage achteraf)



Concert: World Opera Lab

Passie van nu

03 april 2022 20:15

Tickets verkrijgbaar bij

Na de prachtige voorstelling van De Passie van nu in 2021 uitgezonden via livestream vanuit de Koepelkerk, komt het World Opera Lab wederom met deze indrukwekkende voorstelling naar de Koepelkerk. Geïnspireerd door Bachs Johannes Passion, maar ook vanuit de overtuiging mensen met diverse achtergronden bij elkaar te willen brengen, heeft artistiek leider Miranda Lakerveld een fascinerende en actuele passie voor de lijdenstijd gecreëerd. Het lijdensverhaal blijkt ook invalshoeken vanuit andere culturen te kennen.


Concert:

Klankpracht van de Habsburgers

20 februari 2022 15:00

Tickets verkrijgbaar bij

Barokvioliste Lidewij van der Voort soleert in dit wonderbaarlijk mooie programma. Daarin wordt ze door organist Bart Naessens begeleid op het grote Van Oeckelen-Orgel van de Koepelkerk.

Als je Bibers vioolmuziek hoort, zie je overweldigend goud, fluwelig bordeauxrood en hemelsblauw. In de Dom van Salzburg, waar hij werkzaam was, blijft geen vierkante centimeter ongedecoreerd. Het lijkt wel alsof Biber zijn werkplek verklankt in zijn muziek. De unieke virtuositeit van Biber, en van zijn collega’s Schmelzer en Bertali, is ongeëvenaard. Het dubbelgrepenspel is een majeure technische innovatie. En de scordatura-gewoonte, waarbij snaren opzettelijk worden verstemd, verlegt de grenzen van de vioolklank. Je zou denken dat dit alles onverzoenbaar is met de lieflijke, ongecompliceerde melodieën die deze componisten aan de volksmuziek ontlenen. Niets is minder waar. Virtuositeit en emotionele kracht komen hier samen. Want zo wilde het de keizer, en zijn smaak was leidend. Het manuscript XIV 726 uit het Minorietenklooster in Wenen is een van de omvangrijkste bronnen met 17de-eeuwse instrumentale muziek uit het Habsburgse rijk. Het is een verzameling met meer dan honderd virtuoze vioolsonates, ook van minder bekende componisten als Faber en Vojta. Het gros van de composities is van anoniem gebleven componisten die vermoedelijk in Wenen, Praag of Kremsier werkten. Is dit manuscript het werk van een liefhebber, die de sonates die hij hoorde opschreef? Wist hij de namen van de componisten niet meer? Vast staat dat de samensteller van deze bundel zelf een virtuoos speler moet zijn geweest. Dit solorepertoire heeft een prachtige adem en profiteert van een ruimere akoestiek. Een groot orgel als continuo-instrument wordt dan een evidentie. Orgels waren het standaard begeleidingsinstrument voor kerkmuziek, en deze sonates varen wel bij hun genereuze en kleurrijke ondersteuning. Als violist speel je ook anders. De orgelklank draagt ver, in alle rust, en daar ga je als melodie-instrument in mee op het vlak van projectie, klank en dynamiek. In iedere kerk staat een ander orgel. Iedere keer laten we ons leiden en inspireren door het instrument waar we die dag op spelen. Dat maakt elk concert uniek.

 


Concert: Klassiek

The Northern Consort

02 januari 2022 15:00

Tickets verkrijgbaar bij

NET ALS TOEN | EEN SPIEGEL VAN VERHALEN & MUZIEK | NIEUWJAARSCONCERT

Muziek van J.G. Janitsch, J. S. Bach, J.B. de Boismortier

Er is alweer een jaar voorbij. Een jaar waarin we veel hebben meegemaakt, ontdekt, gemist, geleerd misschien.. Alles wat je doet en meemaakt wordt een deel van jezelf en bepaalt mee wie je bent. Dat maakt Bette Westera op een fijnzinnige manier duidelijk in haar prachtige, grappige en ontroerende boek AAN DE KANT, IK BEN JE OMA NIET! Ze laat ons kennismaken met verschillende bewoners van een verzorgingstehuis. In steeds twee verdichte verhalen lees je wie of wat ze vroeger waren, en hoe ze nu zijn.

De verhalen en ook de prachtige illustraties van Sylvia Weve laten je de breedte van het leven zien. Ze maken duidelijk dat een vos misschien wel zijn haren verliest, maar niet zijn streken. Zo slaapt meneer Van Dam, die vroeger dakloos was, niet in zijn bed maar tussen de violen. En mevrouw De Vries haalt gevaarlijke capriolen uit op de ladder, omdat ze vroeger acrobate was.

The Northern Consort werd geïnspireerd door dit prachtige boek en maakte er een muzikaal programma van, om het nieuwe jaar mee in te luiden. Voor de 4 bewoners die deze middag worden geportretteerd zochten ze passende muziek uit. Van elke bewoner vertelt actrice Gerdy Niehof eerst het levensverhaal, waarbij ook de illustraties worden getoond. Dan vieren en omlijsten de musici dat leven met muziek. Spiegels voor een reflectieve blik, nu het nieuwe jaar begonnen is.